Meh Ikut Saya..

Selasa, 10 Ogos 2010

First Day Puasa

Alhamdullillah....Im still breathing...cume x sedo jek da kul 5...padahal kunci jam kul 4.30..janji nak kzut semua orang tapi aku yang terkezut..ehehehhehe...tapi sempatla meratah nasi+ tomyam..bes kan lauk pauk.walaupon satu jek..bersyukur.ne pes time aku bersahur dengan housemate kat segamat..seday tapi its oke =) Cume mengganggu perasaan aku ialah ank buah aku Qisya dijangkiti sakit kuning..sakit kuning memang biasa terjadi kat baby ne..hurm kecian nya die..kecik2 da lalui semua ne..bila aku call akk aku pagi tdi..die ada kat ospital sebab kena bagi Qisya susu...yela kan masih kecik lagi x thu lagi cabaran dunia...Yang sebaknya..akk aku nanges bila cita pasal Qisya..mana Ibu yang x sayangkan ank...=) Pada kawan2 yg visit blog ne..doakan ea Qisya cepat sembuh...AMIN

PENYAKIT KUNING OR JAUNDICE

Jaundice adalah warna kekuningan yang didapatkan pada kulit dan lapisan mukosa (seperti bagian putih mata) sebagian bayi baru lahir.


CAM NE EK LE TERJADI???


Warna kekuningan terjadi karena penumpukan zat kimia yang disebut bilirubin.2 Sel darah merah manusia memiliki waktu hidup tertentu. Setelah waktu hidupnya selesai, sel darah merah akan diuraikan menjadi beberapa zat, salah satunya bilirubin.1 Bilirubin ini akan diproses lebih lanjut oleh hati untuk kemudian dibuang sebagai empedu. Pada janin, tugas tersebut dapat dilakukan oleh hati ibu.2 Setelah lahir, tugas tersebut harus dilakukan sendiri oleh hati bayi yang belum cukup siap untuk memproses begitu banyak bilirubin sehingga terjadilah penumpukan bilirubin.1  


BAHAYA X???


Sebagian besar jaundice tidak berbahaya. Namun pada situasi tertentu di mana kadar bilirubin menjadi sangat tinggi, kerusakan otak dapat terjadi



yEr maybe xd kena mengenan korunk yang da dewasa tapi ada kena mengena ngn kita yang bakal ada anak satu hari nnti...So...be aware from jaundice..~take it or leave it




Qisya akan dirawat mcm ne ....diletakkan dalam inkubator ngn lampu hijau...
Kecianyaaaaaaaa =(
Qisya..be strong baby gurl ...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan